
15 diesellok till Ungern
Nordic Re-Finance hyr ut 15 tunga diesellok till statliga ungerska MAV. De tre första loken levereras i dagarna och därefter följer ytterligare tre lok i månaden. De fem första av 25 Rc4-lok har nyligen överlämnats från Green Cargo till lokuthyrningsföretaget.
Fler nyheter
Storsatsning på tåg i Kristinehamn
Nyligen startade den första lokförarutbildningen i Kristinehamn och nästa höst inleds en treårig gymnasieutbildning till tågtekniker. Tågab hoppas dessutom kunna påbörja en utbyggnad av sin verkstad i vår.
Uppförsbacke för tågtrafiken
Nu vankas kärva tider på godstrafiken och den upphandlade persontrafiken på järnvägen. Vid årsskiftet höjs banavgifterna för godstågstrafiken kraftigt samtidigt som det statliga anslaget för köp och stöd till persontågstrafik blir i stort sett oförändrat.
Möte med järnvägsbranschen
No Results Found
The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.
Järnvägspodden
Notiser
Siemens öppnar servicedepå för lok i Hallsberg
Officiellt invigde Siemens den nya anläggningen den 22 november 2023. Servicedepån är en del av Siemens Mobilitys serviceerbjudande för moderna lok i Sverige.
36 tons kokiller till Sverige på godståg
DB Cargo Full Load Solutions samordnar transporter av upp till 36 ton tunga kokiller till svenska stålverk. Från Italien, genom Europa och upp till mottagare runt om i Sverige går frakten med järnvägstransport
Green Cargo beviljat gemensamt säkerhetsintyg av ERA
Europeiska unionens järnvägsbyrå (ERA) har för första gången ett gemensamt säkerhetsintyg för Green Cargo. Säkerhetsintyget gäller i fem år och omfattar de tre länder bolaget bedriver järnvägstrafik i (Sverige, Norge, Danmark).
Sponsrat innehåll
No Results Found
The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.
Järnvägjobb
No Results Found
The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.
Debatt & krönikor
No Results Found
The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.
Järnvägar.nu har på kort tid vuxit till att bli en av de största nyhetssajterna för järnvägsbranschen. Förra året såg vi en användartillväxt på nästan 15 %. Senaste månaden redovisar vi 139 000 sidvisningar och 56 000 besökare. Sammantaget ser vi 442 000 händelser på sajten varje månad. Bra att veta är att över 85 % av våra besökare läser nyheterna i mobilen.
Statistiken uppdaterad 9 februari 2025
Annons:
Reportage
Bangården i Värnamo byggs om
Klockan 07.00 på fredagsmorgonen inleds slutspurten av ombyggnaden av bangården i Värnamo. All tågtrafik stoppas under fyra veckor men spårbytet mellan Värnamo och Forsheda inleddes redan förra veckan.
Omfattande tester väntar X80
Det första X80-tåget har anlänt till Alstom i Västerås. Nu väntar ett år av tester innan de fem första tågsätten överlämnas till Västtrafik. Premiärturen Göteborg-Vänersborg sker tidigast hösten 2023.
Branschmöten och prisutdelningar under Train & Rail
Precis som 2023 har järnvägs- och spårvägsbranschen konstaterat att Train & Rail är ett ypperligt tillfälle att förlägga möten och att dela ut branschpriser. Train & Rail som arrangeras den 6–8 maj på Stockholmsmässan är branschens självklara mötesplats i Norden.
Annons:
Annons:
Guldkorn från arkivet
Nystart för persontåg i norr
1 april återupptas persontågstrafiken mellan Boden och Haparanda efter 29 år utan ordinarie trafik. Stationen i Haparanda rustas upp och i Kalix byggs en helt ny station.
Malmbanan åter återöppnad
Strax efter klockan 17 på onsdagen avgick det första malmtåget från Kiruna mot Narvik sedan Malmbanan mellan Vassijaure och Katterjåkk reparerats efter tågurspårningen 24 februari.
Tåg under jord 2026
Alependeln, lokaltågen på Bohusbanan och regionaltågen på Västra stambanan. Det blir troligen tågen som trafikerar Västlänkens station vid Göteborg C från december 2026.
Kombilösning för Göteborg-Borås
Genom att knyta Kust till kust-banan till en ny järnväg mellan Göteborg och Borås i Mölnlycke kan det lokala och regionala resandet öka kraftigt utan att kostnaden stiger.