Annons:

Från sorgebarn till kassako

Från sorgebarn till kassako

Inlandståget går som tåget. Destination Inlandsbanan håller näsan ovanför vattenytan. Inlandsbanans förluster ökar på grund av nedskrivningar av värdet på Lint-motorvagnarna.

Getingmidjan snart som ny

150 år efter invigningen av sammanbindningsbanan genom centrala Stockholm 1871 är Getingmidjan som ny. Det sista åtta veckor långa trafikstoppet är historia men än återstår mycket att göra.

Spännande somrar för SJ:s nya nattåg

De ligg- och sovvagnar som SJ hyr av tyska RDC för nattågstrafiken mellan Stockholm och Hamburg kan användas för trafik inom Skandinavien eller till Tyskland under sommarmånaderna.

Starka röster för mer kapacitet

Det var fullsatt till sista plats när årliga evenemanget Järnvägsdagen slog upp dörrarna tidigt på morgonen den 20 november i Stockholm. Årets upplaga hade stort fokus på hur branschen kan få fart på järnvägsunderhållet och hur ny teknik och digitalisering kan stötta.

Bättre planering inom SJ

Det nya planeringsverktyget som SJ började använda för snart ett år sedan fungerar nu relativt väl. Funktioner som togs bort i vintras har successivt börjat användas de senaste månaderna.

Senaste nytt

Rangerbangårdarna i stöpsleven

Rangerbangårdarna i Ånge, Gävle, Hallsberg, Sävenäs och Malmö bör utvecklas. Borlänge bör behållas oförändrad. Rangerbangårdarna i Sundsvall och Helsingborg kan troligen byggas om för att bli billigare i drift men deras framtida öde bör utredas ytterligare.

Defekt hjul orsakade tågurspårning

Det var av allt att döma ett defekt hjul som medförde att ett lastat malmtåg spårade ur med elva vagnar i Vassijaure för ett år sedan. Hjulet brast från löpbanan till navet och pressades sedan inåt på hjulaxeln och spårade ur.

Större verkstad för 70 miljoner kronor

Tågab har beslutat bygga ut nuvarande verkstäder och huvudkontoret i Kristinehamn för 70 miljoner kronor. Spadarna sättas i marken om några månader, allt skall vara klart om ett år.

Debatt & krönikor

No Results Found

The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.

Platsannonser

No Results Found

The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.

Annons:

Annons:

Aktuella teman

Banarbeten kan tvinga LKAB till varsel

LKAB kan tvingas minska produktionen på grund av kapacitetsbristen på Malmbanan. Lagren av järnmalm har inte kunnat minskas efter vinterns två tågurspårningar och de långa trafikstoppen.

Det är något grundläggande fel

Vid en konferens nyligen berättade en person för mig att vi i Sverige på 1850-talet satsade uppemot en fjärdedel av statens utgifter på att bygga järnväg och att staten lånade betydande belopp. Tänk om man haft dagens sätt att resonera på den tiden. Då hade det aldrig blivit några järnvägar.

Lång strid om spårvägen i Lund

Spårvägen har verkligen engagerat Lundaborna, för eller emot. Debattinläggen och tidningsartiklarna har avlöst varandra genom åren. Spårvägsmotståndarna har bildat ett nytt politiskt nytt parti, FNL (Förnyalund), och ingår nu i kommunstyrelsen.

Nu invigs spårvägen i Lund

På lördag invigs spårvägen i Lund. Fem av sju vagnar är levererade men trafiken blir lite glesare än planerat den första tiden. Redan under provkörningarna inträffade den första olyckan sedan en cyklist kört mot rött ljus.

No Results Found

The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.

No Results Found

The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.

Nyhet

Kärvt för godstågsbolagen

Trots en kraftig ökning av den statliga miljökompensationen sjönk vinsten för de flesta godstågsbolagen i Sverige 2022. Utan statsbidragen skulle godstrafik på järnväg resulterat i en miljardförlust.