Annons:
Vildmarkståget 2024 i två olika årstider
Inlandsbanan och Järnvägsmuseet i Gävle arrangerar under 2024 två unika tågresor med avstamp i årstidernas variationer. Gemensamt för resorna är att de sker i bekväma förstaklassvagnar från 1940-, 1950- och 1960-talet inklusive restaurang- och barvagn.
Ombord lagas och serveras lunch och middagar av tågets egna hovmästare och köksteam. Dragkraften står ånglok, ellok och diesellok för under olika sträckor av resorna.
“Autentiska upplevelser och vällagad mat i historisk tågatmosfär står i fokus på våra resor med Vildmarkståget. Det som skiljer vår- och höstresan förutom årstiderna är resrutten och besöksmålen, säger Therese Fanqvist, Destination Inlandsbanan.
Den första resan går av stapeln i april i samband med Valborg. Tåget avgår från Stockholm för vidare färd mot Åre, där hotellboende väntar. Resan går sedan vidare norrut med ånglok från Östersund till Jokkmokk, Gällivare, Kiruna och Abisko.
Den andra och sista resan för året går i början av september. Resan startar i Stockholm med sikte mot Inlandsbanans sydligaste destination Kristinehamn, tåget går sedan vidare norrut längs hela Inlandsbanans sträckning för upplevelser i Östersund, Gällivare och Kiruna.
Ångloket E2 904 passerar Sörtjärn 24 september 2022. Foto: Dave Collier
Restaurangvagnen i Vildmarkståget. Foto: Mikael Dunker, Järnvägsmuseet
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Väte Academy får utbildningstillstånd från Transportstyrelsen
Väte Academy har beviljats utbildningstillstånd från Transportstyrelsen. Beslutet innebär att bolaget är godkänt att verka som både utbildningssamordnare och examinator samt att bedriva utbildningsverksamhet i egen regi.
Oförändrat resande med järnväg, spårväg och tunnelbana
Resandet med järnväg, spårväg och tunnelbana låg kvar på i stort sett samma nivå 2025 som året före. Totalt gjordes 727 miljoner resor inom bantrafiken under 2025, visar ny statistik från Trafikanalys.
Infrakraft vinner kontrakt i Öresundsregionen
Infrakraft har tilldelats flera infrastrukturprojekt i Öresundsregionen, entreprenaderna Trelleborgsbanan, Lommabanan, etapp 2 samt nyligen också entreprenaden Oxie där hållplatsen ska byggas om till en enspårsdriftplats som bland annat möjliggör för tågen att vända där. Totalt omfattar de tre projekten en kontraktssumma på över 600 miljoner kronor.
Skåne kraftsamlar för södra Sveriges viktigaste järnvägsprojekt
Nu tar arbetet med järnvägsutbyggnaden mellan Hässleholm och Lund ett viktigt steg framåt. Trafikverket, Region Skåne, berörda kommuner – Lund, Eslöv, Höör, Hässleholm och Malmö samt Länsstyrelsen Skåne har enats om en gemensam samverkansöverenskommelse för programmet – södra Sveriges enskilt viktigaste infrastruktursatsning.
Färre olyckor och dödsfall i bantrafiken under 2025
Totalt 96 personer omkom i bantrafiken under 2025. Det är 16 färre än året innan. Majoriteten av dödsfallen – 80 personer – inträffade i samband med självmord. Av dessa var 63 män och 17 kvinnor. Det visar den officiella statistiken för bantrafikskador från Trafikanalys.
Green Cargo tar över driften av Årsta kombiterminal
Green Cargo tar över driften av Årsta kombiterminal 1 oktober i år. Jernhusen som äger terminalen och Green Cargo har tecknat flerårigt avtal om drift av Årsta kombiterminal. Green Cargo kommer dessutom att sköta växlingen på terminalen.
Historiskt avtal säkrar fortsatt tågfärjetrafik mellan Sverige och Tyskland
Den 15 juni tecknade Trafikverket ett avtal med Stena Line som säkerställer fortsatt tågfärjetrafik mellan Sverige och Tyskland. Avtalet, det första i sitt slag, innebär att trafiken mellan Trelleborg–Rostock kan fortsätta fram till den 31 december 2031.
Ett steg närmare en ny järnväg Göteborg–Borås
Regeringen beslutar att tillåta att den nya järnvägen mellan Göteborg och Borås byggs inom den korridor som Trafikverket har föreslagit. Ett viktigt beslut för den fortsatta planeringen och byggstart.
VR Öresundståg kapar 26 tjänster
VR Öresundståg minskar personalstyrkan med 22 lokförare och fyra tågvärdar. Övertaligheten finns i Malmö, Hässleholm, Karlskrona och Kalmar. MBL-förhandlingarna är avslutade och uppsägningar sker i september.
Implenia och Züblin bygger vidare
Trafikverket har tilldelat Implenia projektet Station Korsvägen och Züblin projektet Liseberg. Arbetena i de södra delarna av Västlänken har i stort sett legat på is sedan Trafikverket i september förra året sade upp avtalet med konsortiet WLC.









