Annons:

Publicerad: 2024-01-20

Tutproblem på Roslagsbanan

De nya tågen på Roslagsbanan ska vara särskilt anpassade för svenska vinterförhållanden. Men tre månader efter premiärturen har tutorna slutat fungera på grund av snön, rapporterar Sveriges Radio.

”Det kommer in snö i tutorna och ljudet dämpas. När de inte fungerar kan vi inte köra tågen”, berättar Natalie Nordenswan, presskommunikatör på SL.

Tutproblemet drappar alla fyra tåg av den nya modellen  X15P. De måste regelbundet in i depån och tinas upp, vilket påverkar trafiken.

Problemen med tutorna upptäcktes redan under testperioden inför trafikstart. Då trodde man att det berodde på en felaktigt placerad temperatursensor, men den åtgärden visade sig inte vara tillräcklig.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Fyra svenska kandidater till Women in Rail Awards

Women in Rail Sverige har nominerat fyra svenska kandidater till European Agency for Railways prestigefyllda Women in Rail Awards. Nomineringarna spänner över fyra kategorier och representerar det bästa av svensk järnvägssektor när det gäller jämställdhet, ledarskap och innovation.

Notis

Nya röjningslok i Gävle och Ånge

Railcare har etablerat ytterligare två röjningslok i beredskap inom det utökade beredskapsuppdraget för Trafikverket. Det är i Gävle och Ånge som man nu kan se de helt nya Effishunter-loken och förare redo att rycka ut.

Notis

WSP vinner omfattande järnvägsuppdrag

Trafikverket ger WSP i uppdrag att projektera den omfattande ombyggnaden av Sävenäs rangerbangård i Göteborg och stärka Sveriges godstransportkapacitet på räls. Arbetet startar omgående och beräknas stå klart 2029.

Notis

Transportstyrelsen avslutar tillsyn av MPK

Transportstyrelsen avslutar nu en tillsyn som rör Trafikverkets nya system för tågplanering, MPK. "Vår bedömning är att genomförda och pågående åtgärder kommer att ge förutsättningar för att bristerna inte uppstår igen", säger Petra Särefjord, sektionschef vid Transportstyrelsen