Annons:

Publicerad: 2024-01-20

Tutproblem på Roslagsbanan

De nya tågen på Roslagsbanan ska vara särskilt anpassade för svenska vinterförhållanden. Men tre månader efter premiärturen har tutorna slutat fungera på grund av snön, rapporterar Sveriges Radio.

”Det kommer in snö i tutorna och ljudet dämpas. När de inte fungerar kan vi inte köra tågen”, berättar Natalie Nordenswan, presskommunikatör på SL.

Tutproblemet drappar alla fyra tåg av den nya modellen  X15P. De måste regelbundet in i depån och tinas upp, vilket påverkar trafiken.

Problemen med tutorna upptäcktes redan under testperioden inför trafikstart. Då trodde man att det berodde på en felaktigt placerad temperatursensor, men den åtgärden visade sig inte vara tillräcklig.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Vintersäsongen på smalspårsjärnvägen

Söndag 23 november börjar en intensiv vintersäsong på smalspårsjärnvägen Hultsfred–Västervik. Under veckorna fram till jul har Tjustbygdens Järnvägsförening 18 inplanerade trafikdagar på den byggnadsminnesförklarade järnvägen.

Notis

Nio av tio tåg i tid i oktober

Under oktober 2025 reste resenärer med över 95 000 persontåg, vilket är rekord i antal framförda tåg någonsin. Sedan 2001 är det också den oktober då flest tåg ankommit sin slutstation i tid – över 83 000, vilket gav en punktlighet på drygt 87 procent, där de som var mer än fem minuter sena räknas som försenade. Över 96 procent av tågen kom fram inom en kvart.

Notis

Nya tåg till Saltsjöbanan

Region Stockholm tecknade den 11 november 2025 ett avtal med Skoda Transportation om att bygga och leverera nya tåg till Saltsjöbanan för att ersätta de över 50 år gamla tågen som trafikerar banan idag.