Annons:

Publicerad: 2024-09-20

Alstom och SJ förlänger underhållskontrakt

Alstom och SJ har förlängt sina underhållskontrakt för tåg i Västra Götaland till december 2027. Förlängningen omvandlar det tidigare nioåriga avtalet till ett tolvårigt kontrakt.

Tekniker i depån Motorvagnshallen i Göteborg. FOTO: Alstom

Alstom har tecknat en treårig förlängning för alla tre underhållskontrakt avseende tåg som trafikerar Västra Götalandsregionen under Västtrafiks ledning. Denna förlängning omvandlar det tidigare nioåriga avtalet till ett tolvårigt kontrakt, som nu gäller till december 2027.

Förlängningen har ett ekonomiskt värde som överstiger en halv miljard kronor.

“Att underhålla dessa tåg är inte bara en fantastisk erfarenhet och källa till stolthet, utan också en unik möjlighet, särskilt med tanke på att de kommer att trafikera regionen i omkring 30 år framåt,” säger Maria Signal Martebo, vd för Alstom i Sverige.

Denna kontraktsförlängning omfattar Zefiro Express X80 höghastighetståg, som ägs av Västtrafik. Tidigare täcktes dessa tåg inte av något underhållskontrakt, men från och med den 1 juli 2024 har de lagts till i det befintliga avtalet mellan Alstom och SJ. De första underhållsaktiviteterna är planerade till april 2025.

Projektet inkluderar underhåll av 27 X61-tåg, 43 X11-14-tåg, 28 X52-53-tåg, 8 Y31-tåg och 45 kommande X80-tåg (förväntas efter full leverans i slutet av 2026). Depåerna finns i Motorvagnshallen (Göteborg), Sävenäs (Göteborg), Lidköping och Falköping.

Under 2024 kommer Alstom också att öppna ett Maintenance Performance Centre i Göteborg. Centret kommer att bestå av underhålls- och tågteknisk kompetens på hög nivå, med fokus på ingenjörsvetenskap, industrialisering och materialförsörjning.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Sweco utreder del av Göteborg–Borås

Trafikverket har gett Sweco i uppdrag att bistå med konsulttjänster för att planera byggandet av en dubbelspårig järnväg för delsträckan Bollebygd, som är en del av den nya järnvägen mellan Borås och Göteborg.

Notis

Region och kommuner förordar östlig infart till Luleå

Region Norrbotten och Norrbottens Kommuner anser att en östlig infart via Luleå flygplats är den långsiktigt bästa lösningen för Norrbotniabanan. De anser också att utredningen, som lett till att Trafikverket vill se en västlig dragning, har flera allvarliga brister.

Nyhet

Dödsolycka efter sen förvarning

Kollisionen mellan ett regionaltåg och en lastbil i Ramseröd öster om Uddevalla orsakades av att lokföraren inte fick tillräcklig förvarning om att lastbilen stod på plankorsningen och att han därför inte hade möjlighet att stanna tåget eller sänka hastigheten.

Notis

Nordic Rail blir Infra Rail 2025

Nästa höst lanserar Elmia en ny fackmässa: Elmia Infra Rail, den 8–9 oktober 2025. Här möts hela järnvägsbranschen för två intensiva dagar fyllda med kunskap, nätverkande och action. På mässgolvet och utomhusområdet kan besökare uppleva allt från testkörningar av spårgående maskiner till nya lösningar för bana, el, signal, tele och kanalisation.

Notis

Persontrafik i Göteborg firade 30 år

Årets upplaga av Persontrafikmässan, som ägde rum den 5–7 november på Svenska Mässan i Göteborg presenterade 120 utställare och ett digert program med nära 100 föreläsningar och seminarier.

Notis

Haverikommissionens rapport från Iggesund klar

Ett SJ-tåg på väg mellan Stockholm och Sundsvall spårade ur 7 augusti 2024 efter ett kraftigt regnväder. Tåget var på väg från Stockholm till Sundsvall med 120 passagerare ombord. Tre personer skadades lindrigt. Nu är Haverikommissionens rapport klar.

Tåg 562 med X55 3357 spårade vid 12:30-tiden på måndagen ur på Ostkustbanan mellan Iggesund och Hudiksvall. Tåget som var på väg från Stockholm till Sundsvall hade 120 passagerare ombord. Tre personer skadades lindrigt.
Notis

SJ-tåg spårade ur i Norge – lokförare död

Kort efter klockan 14 torsdagen den 25 oktober 2024 larmades räddningstjänsten om ett urspårat tåg mellan Bjerka och Mo i Rana i Norge. Ett SJ-tåg mellan Trondheim och Bodö i Norge hade spårat ur efter att ha träffats av ett stenras.