Annons:
Alstom och SJ förlänger underhållskontrakt
Alstom och SJ har förlängt sina underhållskontrakt för tåg i Västra Götaland till december 2027. Förlängningen omvandlar det tidigare nioåriga avtalet till ett tolvårigt kontrakt.
Tekniker i depån Motorvagnshallen i Göteborg. FOTO: Alstom
Alstom har tecknat en treårig förlängning för alla tre underhållskontrakt avseende tåg som trafikerar Västra Götalandsregionen under Västtrafiks ledning. Denna förlängning omvandlar det tidigare nioåriga avtalet till ett tolvårigt kontrakt, som nu gäller till december 2027.
Förlängningen har ett ekonomiskt värde som överstiger en halv miljard kronor.
“Att underhålla dessa tåg är inte bara en fantastisk erfarenhet och källa till stolthet, utan också en unik möjlighet, särskilt med tanke på att de kommer att trafikera regionen i omkring 30 år framåt,” säger Maria Signal Martebo, vd för Alstom i Sverige.
Denna kontraktsförlängning omfattar Zefiro Express X80 höghastighetståg, som ägs av Västtrafik. Tidigare täcktes dessa tåg inte av något underhållskontrakt, men från och med den 1 juli 2024 har de lagts till i det befintliga avtalet mellan Alstom och SJ. De första underhållsaktiviteterna är planerade till april 2025.
Projektet inkluderar underhåll av 27 X61-tåg, 43 X11-14-tåg, 28 X52-53-tåg, 8 Y31-tåg och 45 kommande X80-tåg (förväntas efter full leverans i slutet av 2026). Depåerna finns i Motorvagnshallen (Göteborg), Sävenäs (Göteborg), Lidköping och Falköping.
Under 2024 kommer Alstom också att öppna ett Maintenance Performance Centre i Göteborg. Centret kommer att bestå av underhålls- och tågteknisk kompetens på hög nivå, med fokus på ingenjörsvetenskap, industrialisering och materialförsörjning.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
SJ kör norskt lyxtåg från 2025
SJ Norge kommer att köra det nya lyxtåget Norient Express, som ägs av NLE AS. Norska järnvägsmyndigheten SJT har gett klartecken för trafiken och bedömer att Norient Express har en maximal årlig kapacitet om 3 000 resenärer.
Västlänkens första konstverk på plats
Ett rosa stenblock, stort som ett trevåningshus, står nu på Västlänkens järnvägsbro vid Olskroken i Göteborg. bLINK är ett verk av den internationellt verksamma konstnären Katharina Grosse, producerat och beställt av Statens konstråd och Trafikverket som en del av den konstnärliga gestaltningen av Västlänken.
Fast förbindelse över Kvarken utreds
Finska Trafikledsverket har gett WSP i uppdrag att undersöka transportbehovet och att utveckla en genomförbarhetsstudie för en fast förbindelse mellan Umeå i Sverige och Vasa i Finland.
Trafikverket till Trelleborg
Trelleborgs hamn har länge arbetat för att fler ska välja tåget för godstransporter. 17 september 2024 besöker Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana hamnen för att diskutera den kapacitetsökning som krävs för fortsatt hållbara transporter.
Maglev-forskare samlas i Malmö
Vid den internationella konferensen Maglev 2024 i Malmö 18-22 september samlas världsledande forskare och experter för att diskutera magnettågens framsteg och dess möjligheter att bli ett alternativ för hållbara transporter.
Lyckat spårbyte på Malmbanan
Trafikverket fortsätter sitt arbete med att göra Malmbanan mer driftsäker och lättare att underhålla. Nyligen avslutades den första spårbytesetappen av två mellan Gällivare och Råtsi.
ERTMS etapp ett inkopplad på Malmbanan
Sedan den 3 september körs tågtrafiken på sträckan norr om Gällivare och nästan hela vägen till Kiruna, med det nya signalsystemet ERTMS. Att införa ERTMS är en av flera ingående delar när järnvägen utvecklas för att bli mer tillförlitlig och punktlig.
Konstutställning längs Gotlandståget
Den 7 september invigs grupputställningen I DIN TID – ett samarbete mellan Konstfrämjandet Gotland, Gotlands Konstmuseum och Föreningen Gotlandståget som genom konstnärliga perspektiv undersöker allt ifrån industrihistoria och nostalgi till kopplingar mellan landsbygd och stad.
Bullerplank blir muralmålning i Trångsund
Efter månader av kreativt samarbete förvandlas nu bullermuren vid Trångsunds station till ett färgsprakande konstverk. Med hela 600 liter färg fylls den 100 meter långa muren med motiv som de boende i området föreslagit.
Norrbotniabanan projekteras genom Piteå
Tyréns har fått i uppdrag av Trafikverket att genomföra linjestudier, järnvägsplan, miljökonsekvensbeskrivning och bygghandling av en komplett järnvägsanläggning för Norrbotniabanan genom centrala Piteå.