Annons:
Lång väntan för godstågen
De långa körtiderna för godstågen på Västra stambanan blir ännu längre när kontaktledningen byts mellan Olskroken och Alingsås. En del godståg leds om över Trollhättan och Kil, andra får stå åt sidan i Hallsberg i två timmar.
Text: Ulf Nyström Foto: Kasper Dudzik
Ett av CFL cargos containertåg mot Göteborg Skandiahamnen passerar Jonsered Östra 18 september 2024.
”Det ser ut som vi får igenom de flesta tågen under 2024 men 2026 och 2027 ser det väldigt besvärliga ut”, säger Stephan Ray, kommunikationschef på Green Cargo. ”Godstågen hamnar i strykklass.”
När kontaktledningsanläggningen mellan Olskroken och Alingsås byts ut under nästan tre år med start i januari nästa år tillåter Trafikverket generellt fyra tåg i varje riktning per timma; ett snabbtåg, ett regionaltåg, ett pendeltåg och ett godståg.
Inga godståg under eftermiddagarna
Under nätterna kommer godstågen att få alla tåglägen men under tre timmar på eftermiddagarna är det stopp för godstågstrafiken.
”Det blir besvärligt att tvingas köra de flesta godstågen under natten”, säger Stephan Ray.
”Lastning och lossning av tågen i hamnen sker dygnet runt och förutsätter att kontinuerligt flöde av tåg från och till hamnen om logistiken ska fungera och bangården inte korka igen.”
Green Cargo har beslutat att minska antalet tåg till och från Göteborg, att lägga ner en betydande del av vangslasttrasfiken och att krympa verksamheten på Sävenäs rangerbangård till hälften.
Green Cargo fortsätter skära ner
Green Cargo lägger ner rangeringen av tåg i Ånge och halverar verksamheten vid Sävenäs rangerbangård i Göteborg. Verksamheten utökas i Hallsberg, Gävle och Sundsvall.
Annons:
”Vi kommer att byggs fler godståg i Kil, Hallsberg och Helsingborg när kapaciteten på Västra stambanan sjunker”, säger Stephan Ray.
CFL cargo kör för närvarande fyra–fem godstågspar per vardagsdygn på stambanan mellan Alingsås och Göteborg Skandiahamnen: ett–två tågpar per dygn till och från Insjön, ett tågpar till och från Hallsberg, ett tågpar till och från Jönköping och ett tågpar till och från Nässjö.
”Vi har varit ganska oroade men vi har fått tåglägen som är helt okej”, säger Mikaela Schön, vd på CFL cargo Sverige.
”Men vi undrar hur kolonnkörningen kommer att fungera i praktiken. Hur det ser ut på pappret är en sak och hur det kommer att se ut i verkligheten brukar vara en annan.”
CFL cargo kör ett tågpar via Kil
CFL cargo kommer att köra ett tågpar mellan Göteborg och Insjön via Trollhättan–Kil i ställer för via Skövde-Hallsberg.
”Flera av våra tåg för längre gångtider och det kommer att bli svårare att klara fordonsomloppen och det kan komma att krävas fler förare för att köra vissa tåg”, säger Mikaela Schön.
”Det blir en utmaning och det blir spännande att se hur det kommer att gå.”
Real Rail Sweden som ägs av Sandahlsbolagen Sweden kör två kombitågpar per vardagsdygn mellan Arken kombiterminal i Göteborg och Sundsvall respektive Umeå.
Real Rail får vänta två timmar i Hallsberg
”Vi kommer att tvingas stå cirka två timmar i Hallsberg med ett av våra tåg och det är naturligtvis ekonomiskt kostsamt”, säger David Sandahl, vd på Real Rail Sweden.
”Dessutom verkar det bli många stopp på förbigångsspår på stambanan för att släppa förbi snabbare tåg. Det kan komma att driva upp arbetstiden för lokförarna.”
Real Rail kommer att från tidtabellskiftet i december att köra tågen mellan Göteborg och Umeå via Botniabanan i stället för via Stambanan genom Övre Norrland.
”Trots att Botniabanan är relativt ny och modern tvingas tågen att stå på sidan vid flera tillfällen per tur för möten och förbigångar av regionaltåg”, säger David Sandahl.

Ulf Nyström
Redaktör på Järnvägar.nu
Mer om kontaktledningsbytet mellan Alingsås och Göteborg
Containrarna tar tåget
Allt fler containrar som hanteras i Göteborgs hamn transporteras på järnväg. Under första halvåret ökade antalet containrar som åkt tåg till eller från hamnen med fyra procent, i juli med åtta procent och i augusti med tio procent.
Många tågstopp på Västra stambanan
Tidsplanen och budgeten håller. Andra etappen av fem i bytet av kontaktledningsanläggningen mellan Olskroken och Alingsås har snart kommit halvvägs. En ny plan för fjärde och femte etapperna ger mindre påverkan på tågtrafiken nästa år. Men under nio veckoslut i höst stoppas tågen.
Nya förbigångsspår på Västra stambanan
Om fyra veckor kopplas det nya förbigångsspåret i Välevattnet mellan Laxå och Finnerödja in. Om två år ska två nya förbigångsspår ligga klara strax öster om Katrineholm och om ytterligare två år kopplas förbigångsspåren mellan Högsjö och Kilsmo in till Västra stambanan.
Första etappen av elkraftsbytet på Västra stambanan snart klar
Den 9 juni är första etappen av bytet av elkraftsanläggningen på Västra stambanan mellan Göteborg och Partille klar. Arbetet gör därefter en paus i fem veckor för att tågtrafiken i regionen ska fungera så bra som möjligt under sommaren. Den 14 juli inleds nästa etapp mellan Partille och Lerum.
Tio växlar utbytta på Västra stambanan
Under påskhelgen har tio gamla, hårt slitna växlar på Västra stambanan mellan Katrineholm och Hallsberg bytts ut mot nya växlar.
Många inställda tåg under påskhelgen
Omfattande banarbeten under påskhelgen medför att många tåg är inställda eller omledda. Bussar ersätter tågen i stora delar av Västsverige och mellan Stockholm och Bålsta.
Göteborg C byggs om för längre tåg
Säckbangården i Göteborg kommer att byggas om för att möjliggöra trafik med 400 meter långa tåg. Men ombyggnaden inleds inte förrän Västlänken är klar och kommer av allt att döma inte att vara färdig förrän i slutet av 2030-talet.
VR högst punktlighet Stockholm–Göteborg första kvartalet
Under årets första tre månader var 81 procent av VR:s snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg i tid. Det är 4 procentenheter högre än andra snabbtåg på sträckan.
Infranord vinner basunderhållskontrakt för Hallsberg-Laxå
Trafikverket har tilldelat Infranord uppdraget att utföra basunderhåll av järnvägsanläggningen Västra Stambanan, Hallsberg-Laxå samt Hallsberg rangerbangård. Anbudssumman uppgick till 475 MSEK.
Tågtrafiken stoppas 16 helger i år
Tågtrafiken mellan Göteborg och Alingsås stoppas under 16 veckoslut i år. SJ och VR kör snabbtågen via Borås och Trollhättan. Pendeltåg, regionaltåg och några VR-tåg ersätts med buss.
ANNONS:
Senaste artiklarna:
Nytt tåg från Malmö för Cargonet
Cargonet ökar trafiken i Sverige genom att förlänga linjen Oslo–Jönköping–Älmhult till och från Malmö. Tåget körs fem dagar i veckan från mitten av december.
Göteborgs hamn mot container- och järnvägsrekord
Göteborgs Hamn fortsätter att stärka sin position som Nordens ledande godsnav. Under årets tre första kvartal ökade containervolymen med fyra procent och nådde rekordnivåer både över kaj och på järnväg.
Nattåg från Malmö till Schweiz från 16 april 2026
Med start torsdagen 16 april 2026 lanserar SBB, Schweiz statliga järnvägar, i samarbete med RDC Germany, en ny nattågsförbindelse från Malmö och Köpenhamn till Basel i Schweiz.
Green Cargo varslar om uppsägningar
Green Cargo varslar om personalneddragningar på grund av arbetsbrist i Hallsberg, Göteborg och Nässjö. Dessutom finns en övertalighet på ytterligare tio orter.














