Annons:

Publicerad: 2024-10-12

Omtag Svensk Järnväg släpper ny rapport

Infrastrukturen är en fråga för hela Sverige. Den bristfälliga infrastrukturen och inte minst järnvägssystemet, är ett hinder för Sveriges tillväxt. Det konstaterade Omtag Svensk Järnväg på sitt senaste seminarium i Stockholm 8 oktober 2024.

FOTO: Omtag Svensk Järnväg

Under seminariet diskuterades Sveriges behov av omfattande satsningar på järnvägen. Tidigare statsminister Göran Persson deltog och betonade vikten av långsiktiga beslut med brett politiskt stöd för att möta utmaningarna med landets bristfälliga infrastruktur. Han framhöll järnvägen som en central del av Sveriges framtida tillväxt.

Den senaste rapporten från Omtag Svensk Järnväg lyfter fram perspektiv från industriledare och ekonomer om vikten av investeringar i järnvägen.

Linus Eriksson, vd för Öresundsbron, menar att Sverige borde inspireras av Danmarks sätt att hantera infrastrukturprojekt i större paket, med fokus på hela transportstråk. Ett exempel är Fehmarn Bält-projektet, där flaskhalsar byggs bort innan de uppstår genom parallella investeringar i utbyggnad av dubbelspår.

Göran Persson påpekade också att Sverige ofta är för försiktigt när det gäller samhällsekonomiska kalkyler och pekade på Botniabanan som ett projekt som initialt ansågs olönsamt men som senare visade sig vara en framgång.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Spårspring ger tågstopp

Obehöriga som vistas i spårområdet blir ett allt större problem för tågtrafiken och för resenärerna. Enbart Tåg i Bergslagen drabbades av 370 incidenter som resulterade i 67 förseningstimmar förra året.

Notis

Tåg snabbare än flyg mellan Göteborg och Stockholm

Flygplan må vara snabbare än tåg – men tågresor kan vara snabbare än flygresor. Räknas passagerarnas totala restid går det till exempel snabbare att ta snabbtåget än flyget mellan Göteborg och Stockholm, visar en ny rapport baserad på data från Kungliga Tekniska Högskolan (KTH).

Nyhet

”Sluta sopa och sätt spaden i marken”

Mer fart, snabbare avbetalning på underhållsskulden och nya metoder och maskiner som gör skillnad så att vi får spaden i backen. Det var tydliga besked från infrastrukturminister Andreas Carlson på JBS-konferensen förra veckan.

Notis

Uppåt för kommersiell trafik – nedåt för upphandlad trafik

Transportmarknaden hade en tudelad utveckling under 2023. Den kommersiella persontrafiken och den upphandlade busstrafiken befinner sig i en positiv spiral – medan den upphandlade järnvägstrafiken och godstrafiken uppvisar negativa tendenser. Det framkommer i Transportstyrelsens nya rapport om transportmarknadens utveckling.

Notis

Intensiv banarbetssäsong väntar

Årets banarbetssäsong ser ut att bli den mest intensiva någonsin. I januari startade en omfattande upprustning av Västra stambanan och under 2025 genomför Trafikverket fler än 1700 jobb över hela landet.

Notis

Trafikverket skrotar NTL

Trafikverket har beslutat att avsluta projektet Nationell tågledning (NTL), ett system för tågtrafikledning som skulle modernisera och effektivisera svensk järnväg. Projektet har hittills kostat 550 miljoner kronor, men någon implementering blir det inte.

Notis

Tunnelbanan fyller 75 år – så firas jubileet

I år fyller Stockholms tunnelbana 75 år och detta jubileum kommer att firas på flera sätt under året. Från den 27 februari och under hela våren håller Spårvägsmuseet flera aktiviteter för att uppmärksamma tunnelbanans historia fram till idag.

Notis

Trafikverket ska ta fram investeringsstöd för ERTMS

Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att ta fram ett investeringsstöd. Investeringsstödet ska omfatta utrustning i järnvägsfordon för ett nytt trafikstyrningssystem för järnväg - European Rail Traffic Management System (ERTMS). Syftet med uppdraget är att ERTMS ska införas fortare i Sverige.