Annons:

Publicerad: 2025-09-30

Planer för ny station i Uppsala

Uppsala kommun har beslutat att påbörja arbetet med en detaljplan för en ny järnvägsstation i Bergsbrunna i södra delen av Uppsala.

SL X60 6090 i Sundbyberg september 2016.
Med en ny station i Bergsbrunna söder om centrala Uppsala och anslutning till den nya spårvägen kan Uppsala C avlastas. Ett SJ-tåg anländer till Uppsala C i juli 2021. FOTO: Kasper Dudzik

Stationen ska avlasta Uppsala C och fungera som en av två ändstationer för spårvägen som håller på att byggas ut,

”Beslutet tar oss ett steg närmare en station som stärker hela stadens infrastruktur och samtidigt utgör en viktig investering för näringslivet i Uppsala”, säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande.

Detaljplanen omfattar stationsbyggnad, plattformsförbindelser och perronger. Själva byggnaden ska även fungera som passage över järnvägen i öst–västlig riktning. Stationen och dess tillhörande byggnader integreras i den nya stadsmiljön, med fokus på tillgänglighet, hållbarhet och en tilltalande arkitektur.

”Detaljplanen för Bergsbrunna järnvägsstation är en milstolpe för Uppsalas framtida utveckling. Den nya tågstationen förbättrar trafikflödena till och från Uppsala”, säger Ylva Stadell (S), plan- och byggnadsnämndens ordförande.

Den nya stationen är en del av fyrspårsavtalet mellan Uppsala kommun, staten och Region Uppsala. Avtalet innebär bland annat att staten bygger två nya spår mellan Uppsala och Arlanda, vilket ger fyra järnvägsspår hela vägen från Uppsala till Stockholm, samt en ny station i södra Uppsala.

Uppsala åtrar sig samtidigt att utveckla bostäder i de södra stadsdelarna samt att tillsammans med regionen bygga spårväg.

Trafikverket kommer att ansvara för byggnationen och står för huvuddelen av finansieringen av den nya stationen. Uppsala kommun bekostar tillägg som anpassar stationen till den urbana miljön, bland annat genom att bredda gångbron så att den kan fungera både som plattformsförbindelse och som kommunikationsstråk mellan de östra och västra stadsdelarna.

Uppsala kommun räknar med att den nya detaljplanen ska kunna antas av kommunfullmäktige under första kvartalet 2028.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Väte Rail tar över kombiterminal

Väte Rail tog på onsdagen över driften av kombiterminalen i Sundsvall efter Sandahls Logistik. Väte Rail kommer under den närmaste tiden att öka antalet tåg till och från Sundsvall.

Notis

Nu rullar tågen på stambanan igen

Klockan 13.30 den 1 oktober, öppnade stambanan genom Övre Norrland igen mellan Mellansel och Västeraspby. Inga tåg har kunnat passera på sträckan efter tågurspårningen på grund av skyfallen i Västernorrland 6–7 september.

Nyhet

Fördyringar stoppar dubbelspår

Utbyggnaden av Ostkustbanan till dubbelspår Gävle-Kringlan och Kubikenborg–Dingersjö och ny dragning av Västkustbanan mellan Maria och Helsingborg C skjuts upp på obestämd tid. Trafikverket lämnade på tisdagen förslaget till Nationell plan för åren 2026-2037 till regeringen.

Notis

Sliprar från Malmbanan får nytt liv

Trafikverket ska återanvända sliprar från Malmbanan till andra järnvägssträckor. Initiativet är ett steg i att stärka Sveriges beredskapsförmåga och även minska kostnader och klimatpåverkan.

Nyhet

Lokförare varnas tidigare

Nya regler för utformningen av järnvägarnas signalsystem kommer att ge lokförarna tidigare förvarning om hastighetsnedsättningar och restriktiva signaler.

Notis

Dyrare arbetspendling med regeringens budgetproposition

Branschorganisationerna inom den svenska kollektivtrafiken har enats om målet att 2030 ska 4 av tio motoriserade resor ska vara kollektiva 2030. Man har tillsammans uppvaktat regeringen kring fler av de satsningar som behövs. Besvikelsen var därför stor när budgetpropositionen offentliggjordes.

SL X60 6090 i Sundbyberg september 2016.
Nyhet

Tågen i tid sommaren 2025

Aldrig förr har så många tåg varit så punktliga i Sverige som sommaren 2025. Trots åsknedslag, signalfel, elfel och rekordmånga banarbeten kom 88,5 procent av alla tåg i tid eller var högst fem minuter sena under juni, juli och augusti.

Nyhet

Osäker framtid för DVVJ

Framtiden för turisttågen på De Vackra Vyernas Järnväg mellan Mellerud och Bengtsfors är osäker. Sedan Green Cargo slutade trafikera Billingsfors används järnvägen endast ett par månader om året.