Annons:

Publicerad: 2025-10-30

Malmbanan blir internationell testarena

Malmbanan och Ofotbanen blir testarenor för framtidens järnvägsteknik. Det officiella startskottet för Arctic Test Arena äger rum den 4–5 november i Narvik.

SL X60 6090 i Sundbyberg september 2016.

Omkring 170 personer från 60 olika organisationer/företag inom infrastruktur och teknik från Europa kommer att närvara, när pågående forskningsprojekt visas upp.

Med över 473 kilometer järnväg, från den isfria hamnen i Narvik till Luleå och industrierna i Norrbotten, så har Ofotbanen och Malmbanan varit en central transportsträcka för europeisk råvaruförsörjning i över hundra år. Ett arktiskt klimat, några av Europas tyngsta tåg, krävande topografi och gränsöverskridande verksamhet har gjort sträckan till en optimal testkorridor för järnvägsteknik i flera decennier.

Ett nytt norsk-svenskt initiativ, Arctic Test Arena, stärker samarbetet mellan myndigheter, forskningssamhällen och industri över länder.

“Extremt väder är vanligtvis en utmaning för järnvägen, men när vi testar ny teknik är stora mängder snö och arktisk kyla faktiskt en fördel. Norra Norge och Sverige ger oss en unik testarena”, säger t f järnvägsdirektör Marit Rønning, Jernbanedirektoratet, Norge.

Det som fungerar här fungerar överallt

Tekniken som testas idag och i framtiden på denna sträcka kommer att bidra till att stärka driftsäkerheten och effektivt underhåll på järnvägen i norra Europa, men även längre söderut.

“De utmaningar som den tunga trafiken i den arktiska miljön utgör, har hela tiden tvingat oss att utveckla ny teknik och hitta nya lösningar. Just nu pågår en omfattande modernisering av Malmbanan med nytt signalsystem, nya kontaktledningar, spårbyten och förlängda mötesplatser”, säger Anders Aabakken, avdelningschef Teknik och miljö, Trafikverket.

Testverksamhet har förekommit länge på banan och det finns redan en tradition av samverkan över organisations- och landgränser mellan myndigheter, akademi och företag. Men i och med Arctic Test Arena skapas en tydlig plattform för att samla forskning, tester och sätta resultatet i bruk.

“Järnvägstekniskt centrum har under 25 år bedrivit forskning på Malmbanan och ser detta samarbete som en viktig del i att säkerställa att forskningsresultat kommer järnvägen till nytta genom praktisk implementering”, säger Veronica Jägare, verksamhetsledare för Järnvägstekniskt centrum (JVTC) vid Luleå tekniska universitet.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Två etapper av fem fullbordade

Två etapper klara. Tre återstår. Bytet av kontaktledningsanläggningen på Västra stambanan mellan Olskroken och Alingsås har snart kommit halvvägs. Men i sommar väntar åtta veckors totalavstängning när Lerum förvandlas till fyrspårsstation.

Notis

Vd-skifte i NetRail

Desirée Ressel von Schéele blir vd i NetRail efter Peter Flügel som på egen begäran har slutat med sista tjänstgöringsdag 9 december.

Nyhet

Två banor kan anpassas för batteritåg

En sjättedel av det svenska järnvägsnätet är ännu inte elektrifierat. Men att bygga kontaktledning på Inlandsbanan och de flesta andra oelektrifierade banorna blir för dyrt. Men Kinnekullebanan och Fryksdalsbanan kan bli aktuella för pilotprojekt med delelektrifiering med partiell kontaktledning.

Notis

Vintersäsongen på smalspårsjärnvägen

Söndag 23 november börjar en intensiv vintersäsong på smalspårsjärnvägen Hultsfred–Västervik. Under veckorna fram till jul har Tjustbygdens Järnvägsförening 18 inplanerade trafikdagar på den byggnadsminnesförklarade järnvägen.

Notis

Nio av tio tåg i tid i oktober

Under oktober 2025 reste resenärer med över 95 000 persontåg, vilket är rekord i antal framförda tåg någonsin. Sedan 2001 är det också den oktober då flest tåg ankommit sin slutstation i tid – över 83 000, vilket gav en punktlighet på drygt 87 procent, där de som var mer än fem minuter sena räknas som försenade. Över 96 procent av tågen kom fram inom en kvart.