Annons:
Malmbanan blir internationell testarena
Malmbanan och Ofotbanen blir testarenor för framtidens järnvägsteknik. Det officiella startskottet för Arctic Test Arena äger rum den 4–5 november i Narvik.
Omkring 170 personer från 60 olika organisationer/företag inom infrastruktur och teknik från Europa kommer att närvara, när pågående forskningsprojekt visas upp.
Med över 473 kilometer järnväg, från den isfria hamnen i Narvik till Luleå och industrierna i Norrbotten, så har Ofotbanen och Malmbanan varit en central transportsträcka för europeisk råvaruförsörjning i över hundra år. Ett arktiskt klimat, några av Europas tyngsta tåg, krävande topografi och gränsöverskridande verksamhet har gjort sträckan till en optimal testkorridor för järnvägsteknik i flera decennier.
Ett nytt norsk-svenskt initiativ, Arctic Test Arena, stärker samarbetet mellan myndigheter, forskningssamhällen och industri över länder.
“Extremt väder är vanligtvis en utmaning för järnvägen, men när vi testar ny teknik är stora mängder snö och arktisk kyla faktiskt en fördel. Norra Norge och Sverige ger oss en unik testarena”, säger t f järnvägsdirektör Marit Rønning, Jernbanedirektoratet, Norge.
Det som fungerar här fungerar överallt
Tekniken som testas idag och i framtiden på denna sträcka kommer att bidra till att stärka driftsäkerheten och effektivt underhåll på järnvägen i norra Europa, men även längre söderut.
“De utmaningar som den tunga trafiken i den arktiska miljön utgör, har hela tiden tvingat oss att utveckla ny teknik och hitta nya lösningar. Just nu pågår en omfattande modernisering av Malmbanan med nytt signalsystem, nya kontaktledningar, spårbyten och förlängda mötesplatser”, säger Anders Aabakken, avdelningschef Teknik och miljö, Trafikverket.
Testverksamhet har förekommit länge på banan och det finns redan en tradition av samverkan över organisations- och landgränser mellan myndigheter, akademi och företag. Men i och med Arctic Test Arena skapas en tydlig plattform för att samla forskning, tester och sätta resultatet i bruk.
“Järnvägstekniskt centrum har under 25 år bedrivit forskning på Malmbanan och ser detta samarbete som en viktig del i att säkerställa att forskningsresultat kommer järnvägen till nytta genom praktisk implementering”, säger Veronica Jägare, verksamhetsledare för Järnvägstekniskt centrum (JVTC) vid Luleå tekniska universitet.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Två etapper av fem fullbordade
Två etapper klara. Tre återstår. Bytet av kontaktledningsanläggningen på Västra stambanan mellan Olskroken och Alingsås har snart kommit halvvägs. Men i sommar väntar åtta veckors totalavstängning när Lerum förvandlas till fyrspårsstation.
Vd-skifte i NetRail
Desirée Ressel von Schéele blir vd i NetRail efter Peter Flügel som på egen begäran har slutat med sista tjänstgöringsdag 9 december.
Akut spårarbete på Ådalsbanan
Tågtrafiken på Ådalsbanan stoppas mellan klockan 10 och 15 måndag-fredag under de kommande två veckorna. 120 tåg ställs in helt eller bitvis.
Green Cargo effektiviserar intermodala flöden
Green Cargo lanserar en ny API-integration som digitaliserar och automatiserar informationsflöden mellan järnväg och terminal.
Trafikverket: “Både stad och landsbygd gynnas i nationell plan”
Trafikverket har nu redovisat en samlad effektbedömning av förslaget till nationell plan för transportinfrastrukturen och de preliminära länsplanerna för perioden 2026–2037.
Nässjöakademin godkänd som utbildare i spårsvets
Från om med nu uppfyller den som gått spårsvetsutbildning på Nässjöakademin de kunskapsmässiga krav som krävs för att ansöka om svetsarnummer och utbildning till Bankontrollant.
Två banor kan anpassas för batteritåg
En sjättedel av det svenska järnvägsnätet är ännu inte elektrifierat. Men att bygga kontaktledning på Inlandsbanan och de flesta andra oelektrifierade banorna blir för dyrt. Men Kinnekullebanan och Fryksdalsbanan kan bli aktuella för pilotprojekt med delelektrifiering med partiell kontaktledning.
Vintersäsongen på smalspårsjärnvägen
Söndag 23 november börjar en intensiv vintersäsong på smalspårsjärnvägen Hultsfred–Västervik. Under veckorna fram till jul har Tjustbygdens Järnvägsförening 18 inplanerade trafikdagar på den byggnadsminnesförklarade järnvägen.
Nio av tio tåg i tid i oktober
Under oktober 2025 reste resenärer med över 95 000 persontåg, vilket är rekord i antal framförda tåg någonsin. Sedan 2001 är det också den oktober då flest tåg ankommit sin slutstation i tid – över 83 000, vilket gav en punktlighet på drygt 87 procent, där de som var mer än fem minuter sena räknas som försenade. Över 96 procent av tågen kom fram inom en kvart.
Trafikverkets säkerhetstillstånd villkoras
Transportstyrelsen har beviljat Trafikverket förnyat säkerhetstillstånd som infrastrukturförvaltare för det statliga svenska järnvägsnätet.









