
Nya uppställningsspår norr och söder om Göteborg
Med 2 000 meter spår i Lärje och 2 500 meter spår i Pilekrogen ska Västtrafik få plats för städning och tvätt samt natt- och helguppställning av motorvagnståg.
Fler nyheter
Tre svåra år för tågresenärerna
Tre svåra år väntar för tågresenärerna mellan Göteborg och Alingsås. Antalet tåg halveras, restiderna förlängs och risken för förseningar ökar kraftigt. Men det hade kunnat bli ännu värre.
78 000 namn för nattågen
I dag träffar Linnea Granqvist från Östersund infrastrukturminister Andreas Carlson. Med sig har hon drygt 78 000 namnunderskrifter från svenskar som vill ha kvar nattågen mellan Göteborg och norra Sverige.
Möte med järnvägsbranschen
No Results Found
The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.
Järnvägspodden
Notiser
Första Rc4 med ETCS i trafik
Lokuthyrningsbolaget Nordic Re-Finance har i november fått godkännande av det första Rc4-loket med det nya signalsystemet ETCS (European Train Control System). Ombyggnationen har gjorts i samarbete med Green Cargo och Alstom.
Järnvägsdagen: Ja det går att investera mer!
Järnvägsdagen som gick av stapeln den 29 november innehöll en kavalkad av möjligheter – i synnerhet i frågan om nya förutsättningar för investeringar i infrastruktur. Det skriver Tågföretagen i en veckosammanfattning.
TCS lanserar osynliga biljetter
Tata Consultancy Services (TCS) meddelar lanseringen av företagets Invisible Tickets-lösning, framtagen i samarbete med ING Bank. Lösningen ska hjälpa kollektivtrafikföretag världen över att förändra resupplevelsen.
Sponsrat innehåll
No Results Found
The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.
Järnvägjobb
No Results Found
The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.
Debatt & krönikor
No Results Found
The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.
Järnvägar.nu har på kort tid vuxit till att bli en av de största nyhetssajterna för järnvägsbranschen. Förra året såg vi en användartillväxt på nästan 15 %. Senaste månaden redovisar vi 139 000 sidvisningar och 56 000 besökare. Sammantaget ser vi 442 000 händelser på sajten varje månad. Bra att veta är att över 85 % av våra besökare läser nyheterna i mobilen.
Statistiken uppdaterad 9 februari 2025
Annons:
Reportage
Train & Rail inspirerades på Innotrans
Revolutionerande ny järnvägsteknik gav en bild av järnvägens nära framtid på Innotrans 2024. På plats i Berlin var också Train & Rail – järnvägsbranschens största mötesplats i Norden.
Fjärrstyrning införs Ludvika-Fagersta
Efter 162 år avbemannas stationen i Smedjebacken. På onsdagskvällen gick den siste tågklararen hem och banan Ludvika-Fagersta stängdes. På måndag öppnas banan igen men då fjärrstyrs trafiken från Gävle.
Systemomställning i Mariestad
Vätgas som drivmedel i tåg, bilar – och förskolor. I Mariestad arbetar man med en systemomställning för att få hela samhället fossilfritt.
Annons:
Annons:
Guldkorn från arkivet
Kom till rätta med banunderhållet
De senaste veckornas stora tågförseningar är främst orsakade av akuta spårreparationer utanför Flen och Nässjö på Västra och Södra stambanan. Även om rälssprickorna uppstått som ett akut problem är de dessvärre symtomet på decennier av eftersatt järnvägsunderhåll.
Fler avgångar och fler uppehåll
MTRX utökar antalet avgångar och kommer från början av nästa år att göra uppehåll även i Flemingsberg, Katrineholm och Falköping. Restiden mellan Stockholm och Göteborg blir oförändrad.
MTR i djup kris
MTR Pendeltågen och MTR Mälartåg redovisar brakförluster 2022. MTR Tunnelbanan levererade vinst förra året och förlusten krymper i MTRX. Koncernen MTR Nordic gjorde en förlust på drygt en kvarts miljard kronor. 2023 kan förlusten bli ännu större.
Oviss framtid för SJ:s nattåg
SJ kan komma att köra nattåg till och från Umeå trots att Norskägda Vy tar över den upphandlade trafiken i december. SJ kan också komma att köra nattåg från Norrland till Göteborg. Men kalkylen är osäker och framtiden oviss.