Annons:

Publicerad: 2024-02-22

Transdev tar över Mälartåg

Transdev tar över ansvaret för den tågtrafiken i Stockholm-Mälardalen från MTR från och med den 16 juni 2024. Avtalet omfattar Mälartågs samtliga fem regionaltågslinjer och avtalstiden är två år.

Tågresandet i Stockholm-Mälardalen ökar och under förra året gjordes 12,5 miljoner resor med Mälartåg. Det har dock under en längre tid förekommit stora utmaningar i tågtrafiken med trafikstörningar som har drabbat resenärernas vardag.  

Mälardalstrafik och nuvarande trafikföretag MTR har därför gjort en gemensam översyn av samarbetet. Trots att en rad gemensamma åtgärder har genomförts så har trafiksituationen inte nått en tillfredställande nivå. Mälardalstrafik och MTR har därför kommit överens om att det krävs en förändring och att nuvarande avtal ska avslutas i förtid.  

Som en följd av det förtida upphörandet och för att skapa möjligheter för en fortsatt utveckling av Mälartåg tecknar Mälardalstrafik ett nytt avtal med Transdev, med stöd i EU:s kollektivtrafikförordning. Det är ett så kallat nödavtal. Avtalstiden är två år och Transdev tar över driften av tågtrafiken från och med den 16 juni 2024. 

Parallellt med nödavtalet fortsätter Mälardalstrafiks arbete med en ny upphandling.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Nyhet

Fasta förbindelsen fyller 25 år

I dag fyller Öresundsbron 25 år. På ett kvarts sekel har antalet människor som reser över Öresund ökat 10-15 gånger och antalet arbetspendlare har ökat från 1 500 till 22 000. Men godstågstrafiken har stagnerat.

Nyhet

SJ kan köra nattåg Oslo–Köpenhamn

SJ kan komma att köra dagtåg mellan Oslo och Köpenhamn och nattåg mellan Oslo och Stockholm samt mellan Oslo och Berlin via Köpenhamn från december 2026. Men planerna på nattåg är beroende på framtiden för Euronight Stockholm–Berlin och norska Jernbanedirektoratet.

Notis

Fyra svenska kandidater till Women in Rail Awards

Women in Rail Sverige har nominerat fyra svenska kandidater till European Agency for Railways prestigefyllda Women in Rail Awards. Nomineringarna spänner över fyra kategorier och representerar det bästa av svensk järnvägssektor när det gäller jämställdhet, ledarskap och innovation.

Nyhet

Nattåg kan vara kommersiellt lönsamma

Det går att bedriva kommersiellt lönsam nattågstrafik. Men bara på vissa sträckor, kanske bara delar av året och bara om man även kör sitt- och liggvagnar i tågen. Det hävdar Marco Andersson, kommersiell chef på Snälltåget.

Notis

Nya röjningslok i Gävle och Ånge

Railcare har etablerat ytterligare två röjningslok i beredskap inom det utökade beredskapsuppdraget för Trafikverket. Det är i Gävle och Ånge som man nu kan se de helt nya Effishunter-loken och förare redo att rycka ut.