Annons:

Publicerad: 2025-06-11

Upphandlingen av trafiken med Pågatågen stoppas

Skånetrafiken avbryter upphandlingen av trafiken med och underhållet av Pågatågen sedan Transdev överklagat tilldelningsbeslutet till Förvaltningsrätten. En ny upphandling ska genomföras i höst.

Arlanda Express i september 2009 vid Hagalundstunneln, Solna. FOTO: Holger Ellgard
Skånetrafiken beslöt 3 juni att avbryta upphandlingen av trafiken med Pågatågen. FOTO: Kasper Dudzik

I slutet av april i år beslöt Skånetrafiken att tilldela VR Sverige driften och underhållet av Pågatågen under tio år med start i december 2026.

”Det var en sammanvägning av pris och kvalité som avgjorde till VR Sveriges fördel”, sade Kalle Ekebjär, affärschef Pågatågen på Skånetrafiken.

”Vi har höga förväntningar på bättre trafik och fler nöjda kunder.”

Skånetrafiken fick endast två anbud på trafiken med Pågatågen, från VR Sverige och från Transdev.

Transdev valde att överklaga tilldelningsbeslutet till Förvaltningsrätten men redan innan domstolen avkunnat en dom har Skånetrafiken nu beslutat att avbryta upphandlingen.

VR kör vidare i Skåne

VR Sverige fortsätter att köra Pågatågen. Skånetrafiken har beslutat att tilldela VR Sverige driften och underhållet av Pågatågen under tio år med start i december 2026.

”Det fanns oklarheter och utrymme för tolkning när det gällde referenser för underentreprenörer i vår upphandling”, säger Kalle Ekebjär till Järnvägar.nu.

”Vi behöver korrigera underlaget för upphandlingen för att säkerställa full konkurrens.”

Skånetrafiken kommer att skicka ut en ny anbudsförfrågan under juni.

”Vi får börja om på ny kula”, säger Kalle Ekebjär.

”Förhoppningsvis kan prekvalificeringen vara avklarad under sensommaren och då bör anbuden kunna vara oss tillhanda under hösten.”

”Men ännu är det för tidigt att uttala sig om hur lång tid upphandlingen kommer att ta.”

Nuvarande avtal om drift och underhåll av Pågatågen löper ut i december 2026.

”Vi får återkomma md information kopplat till trafikstart när vi kommit längre in i processen”, säger Kalle Ekebjär.

ANNONS:

Senaste nyheterna:

Notis

Höjning av miljökompensation för godstransporter på järnväg

Regeringen meddelade idag måndag att de i höstbudgeten kommer att föreslå att miljökompensationen för godstransporter på järnväg höjs till 885 miljoner kronor per år 2026–2030. Det är en ökning med drygt 300 miljoner kronor per år, och kan förhoppningsvis bidra till att stimulera utvecklingen av intermodala transporter.

De långa körtiderna för godstågen på Västra stambanan blir ännu längre när kontaktledningen byts mellan Olskroken och Alingsås. En del godståg leds om över Trollhättan och Kil, andra får stå åt sidan i Hallsberg i två timmar.
Notis

Mälardalstrafik utökar med depåkapacitet i Hagalund

För att möta framtidens resande med växande fordonsflotta och underhållsbehov adderar Mälardalstrafik verkstadskapacitet i Hagalunds depå. Avtalet med Jernhusen är en del av satsningen på regionaltågstrafiken i Stockholm-Mälarregionen, där 13 nya dubbeldäckartåg är på väg in i flottan och befintliga fordon går in i större planerat underhåll för att hålla långsiktigt.

Notis

Ny kommunikationschef hos SJ

SJ har rekryterat Fredrik Henriksson till ny Kommunikationsdirektör och stärker samtidigt hållbarhetsarbetet med ny koncernövergripande enhet för Hållbarhet, som kommer ledas av Claes Lindholtz, Hållbarhetsdirektör.

Notis

Järnvägen röjs mellan Arvidsjaur och Jörn

I slutet av augusti påbörjar Trafikverket arbetet med att vegetationsröja järnvägen mellan Arvidsjaur och Jörn (bandel 151). Syftet är att möjliggöra utredning om en framtida trafikering av sträckan är genomförbar.

Notis

Ingela Bendrot blir generalsekreterare för JBS

För att leda och driva arbetet med den vision och färdplan som JBS, Järnvägsbranschens samverkansforum, tagit fram har en ny tjänst som generalsekreterare inrättats. JBS första generalsekreterare blir Ingela Bendrot som tillträder tjänsten i januari 2026.