Annons:
Arkivet på Järnvägar.nu
Toppmöte mellan LKAB, Trafikverket och BDX
LKAB:s vd och koncernchef Jan Moström och Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana och BDX vd Catrin Ingvarsson träffades i Kiruna onsdagen den 10 januari. Anledningen till mötet var att gå igenom arbetet med återställningen av banan efter urspårningen i Vassijaure den 17 december.
Ny dokumentär om Loshultsbranden
Den 12 juli 1921 startade ånglok nr. 17 den skogsbrand som gått till historien som Loshultsbranden. Ånglok nr. 17 finns i dag på Järnvägsmuseet i Kristianstad.
Vildmarkståget 2024 i två olika årstider
Inlandsbanan och Järnvägsmuseet i Gävle arrangerar under 2024 två unika tågresor med avstamp i årstidernas variationer. Gemensamt för resorna är att de sker i bekväma förstaklassvagnar från 1940-, 1950- och 1960-talet inklusive restaurang- och barvagn.
Svarvning viktigare än avisning
Möjligheten att hålla igång tågtrafiken i långvarig snö och kyla beror främst på tillgången på hjulsvarvning och avisning. Hjulsvarvarna måste bli fler men det är inte lönsamt att bygga avisningshallar.
Hård kritik mot Trafikverket
Lokaltågklarerarna i Kil finns bland den personal i Trafikverket som intervjuats av Transportstyrelsen angående införandet av MPK.
Sverige behöver lasarettståg
Kriget i Ukraina har visat på behovet av att snabbt kunna evakuera ett stort antal skadade människor från en del av landet till andra mindre utsatta delar. För att åstadkomma detta bör ett antal lasarettståg inrättats. Det skriver Gunnar Tufveson och Jan Enskog i ett debattinlägg.
Åtta lok från ÖBB till Grenland
Grenland Rail har köpt åtta ellok av österrikiska ÖBB. Loken ska sedan de utrustats med säkerhetssystemet ATC användas i den godstågstrafik som Grenland Rail utför i Norge och i Sverige.
Ingen Lint till Värmland
Ansträngningarna för att få de fem Lint-tågen som Inlandsbanan köpte 2019 godkända för tågtrafik i Sverige fortsätter. I väntan på godkännande försöker Region Värmland klara trafiken på Fryksdalsbanan med Itino-motorvagarna.
Åter tågtrafik i norr
Från klockan 18 på fredagskvällen går det åter att köra tåg norr Vännäs. Men tågtrafikbolagen drar igång sakta och försiktigt. Green Cargo väntar till lunchtid på söndag.








