Annons:
Persontrafik i Göteborg firade 30 år
Årets upplaga av Persontrafikmässan, som ägde rum den 5–7 november på Svenska Mässan i Göteborg presenterade 120 utställare och ett digert program med nära 100 föreläsningar och seminarier.
Anna-Karin Odinger är kollektivtrafikens eldsjäl. FOTO: Svensk Kollektivtrafik
Årets upplaga av Persontrafikmässan, som ägde rum den 5–7 november på Svenska Mässan i Göteborg presenterade 120 utställare och ett digert program med nära 100 föreläsningar och seminarier.
Årets tema var kollektivtrafikens roll i skapandet av en hållbar samhällsutveckling, där framtida drivmedel, digitala innovationer och säkerhetsfrågor stod i centrum.
Bland deltagarna märktes en rad framstående namn från branschen, till exempel Maria Krafft, måldirektör för trafiksäkerhet vid Trafikverket; Jessica Alenius, vd för Drivkraft Sverige; Mattias Bergman, vd för Mobility Sweden; samt Oliver Wolff från Tyskland, som presenterade konceptet “Tysklandsbiljetten”.
Mässan hyllar också individer och initiativ som bidrar till branschens utveckling. Bland annat delades priserna “Kollektivtrafikens Eldsjäl” och “Guldbältet” ut för insatser inom säkerhet och miljö.
Anna-Karin Odinger, utvecklingsledare Västtrafik, fick ta emot utmärkelsen Kollektivtrafikens Eldsjäl 2024 med diplom, blommor och applåder.
Syftet med utmärkelsen Kollektivtrafikens Eldsjäl är att lyfta de personer som inte alltid syns som frontfigurer. Det kan vara en person som arbetar med tjänster som sällan uppmärksammas eller får uppskattning men som arbetar inom något av kärnområdena inom kollektivtrafiken.
De andra finalisterna var Anders Edman, Karlstad Taxi, Petrus Sarmento, VR Sverige, Christer Pettersson, Buss i Väst och Fredrik Adolfsson, SJ.
Nobina Sörmland och Sörmlandstrafiken blev vinnare av Guldbältet, priset för bästa kampanj för ökat bältesanvändande i buss. På delad andraplats kom Nobina Värmland/Värmlandstrafik, Bergkvarabuss från Kalmar samt Bivab från Göteborg.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Klartecken för 35 nya tåg till Västtrafik
Tågresorna väntas öka i Västra Götaland och gamla tåg behöver bytas ut. Idag gav regionfullmäktige i Västra Götalandsregionen klartecken till Västtrafik att köpa in 35 nya tåg för totalt fyra miljarder kronor.
Spårbyte Näsberg-Harrträsk nästa år
Trafikverket har tilldelat Infrakraft spårbytet på sträckan Näsberg-Harrträsk mellan Boden och Gällivare på Malmbanan.
Vändspår i Båstad för 260 meter långa tåg
I tennismetropolen Båstad ska Infrakraft bygga ett nytt vändspår norr om Båstad station, vid växel 101. Vändspåret kan användas av upp till 260 meter långa tåg. Signaljusteringar för att optimera anläggningen ingår i entreprenaden.
Göteborgs hamn mot container- och järnvägsrekord
Göteborgs Hamn fortsätter att stärka sin position som Nordens ledande godsnav. Under årets tre första kvartal ökade containervolymen med fyra procent och nådde rekordnivåer både över kaj och på järnväg.
Saltsjöbanan öppnar för trafik 9 november
Den 9 november öppnar Saltsjöbanan åter för resenärer efter att ha varit avstängd sedan i våras. Tågen kör till och från Saltsjö-Järla och ska gå enligt ordinarie tidtabell.
Malmbanan blir internationell testarena
Malmbanan och Ofotbanen blir testarenor för framtidens järnvägsteknik. Det officiella startskottet för Arctic Test Arena äger rum den 4–5 november i Narvik.
Siemens Mobility säkrar underhållsavtal Hector Rail
Siemens Mobility AB har säkrat ett underhållsavtal med Sveriges största privata järnvägsoperatör Hector Rail AB. Avtalet omfattar revision av 13 lok och en option på ytterligare 13.
Konferens om pålitliga järnvägar
Temat för Transportstyrelsens säkerhetskonferens 2026 blir pålitliga och motståndskraftiga järnvägssystem. Konferensen som brukar samla över 200 deltagare äger rum i Västerås i februari.
Infranord byter spår på Fryksdalsbanan
Infranord kommer att genomföra spårbyte på större delen av Fryksdalsbanan enligt Trafikverkets tilldelningsbeslut. Beslutet kan överklagas inom tio dagar från det att tilldelningen meddelats.
Uppföljning av utredningen om järnvägens organisation
Det har gått ungefär tio år sedan ”Utredningen om järnvägens organisation” levererade sina betänkanden om järnvägsunderhåll och järnvägens organisation. Dessa innehöll många förslag för att utveckla och förbättra Trafikverket som infrastrukturförvaltare och öka effektiviteten i järnvägssystemet.









