Annons:
Persontrafik i Göteborg firade 30 år
Årets upplaga av Persontrafikmässan, som ägde rum den 5–7 november på Svenska Mässan i Göteborg presenterade 120 utställare och ett digert program med nära 100 föreläsningar och seminarier.
Anna-Karin Odinger är kollektivtrafikens eldsjäl. FOTO: Svensk Kollektivtrafik
Årets upplaga av Persontrafikmässan, som ägde rum den 5–7 november på Svenska Mässan i Göteborg presenterade 120 utställare och ett digert program med nära 100 föreläsningar och seminarier.
Årets tema var kollektivtrafikens roll i skapandet av en hållbar samhällsutveckling, där framtida drivmedel, digitala innovationer och säkerhetsfrågor stod i centrum.
Bland deltagarna märktes en rad framstående namn från branschen, till exempel Maria Krafft, måldirektör för trafiksäkerhet vid Trafikverket; Jessica Alenius, vd för Drivkraft Sverige; Mattias Bergman, vd för Mobility Sweden; samt Oliver Wolff från Tyskland, som presenterade konceptet “Tysklandsbiljetten”.
Mässan hyllar också individer och initiativ som bidrar till branschens utveckling. Bland annat delades priserna “Kollektivtrafikens Eldsjäl” och “Guldbältet” ut för insatser inom säkerhet och miljö.
Anna-Karin Odinger, utvecklingsledare Västtrafik, fick ta emot utmärkelsen Kollektivtrafikens Eldsjäl 2024 med diplom, blommor och applåder.
Syftet med utmärkelsen Kollektivtrafikens Eldsjäl är att lyfta de personer som inte alltid syns som frontfigurer. Det kan vara en person som arbetar med tjänster som sällan uppmärksammas eller får uppskattning men som arbetar inom något av kärnområdena inom kollektivtrafiken.
De andra finalisterna var Anders Edman, Karlstad Taxi, Petrus Sarmento, VR Sverige, Christer Pettersson, Buss i Väst och Fredrik Adolfsson, SJ.
Nobina Sörmland och Sörmlandstrafiken blev vinnare av Guldbältet, priset för bästa kampanj för ökat bältesanvändande i buss. På delad andraplats kom Nobina Värmland/Värmlandstrafik, Bergkvarabuss från Kalmar samt Bivab från Göteborg.
ANNONS:
Senaste nyheterna:
Sweco utreder del av Göteborg–Borås
Trafikverket har gett Sweco i uppdrag att bistå med konsulttjänster för att planera byggandet av en dubbelspårig järnväg för delsträckan Bollebygd, som är en del av den nya järnvägen mellan Borås och Göteborg.
Svensk backkamera testas i Finland
Just nu pågår tester av svenska RMD:s backkamera hos finska Fenniarail. Utvärderingen pågår fram till slutet av februari 2025.
Region och kommuner förordar östlig infart till Luleå
Region Norrbotten och Norrbottens Kommuner anser att en östlig infart via Luleå flygplats är den långsiktigt bästa lösningen för Norrbotniabanan. De anser också att utredningen, som lett till att Trafikverket vill se en västlig dragning, har flera allvarliga brister.
Nordic Rail blir Infra Rail 2025
Nästa höst lanserar Elmia en ny fackmässa: Elmia Infra Rail, den 8–9 oktober 2025. Här möts hela järnvägsbranschen för två intensiva dagar fyllda med kunskap, nätverkande och action. På mässgolvet och utomhusområdet kan besökare uppleva allt från testkörningar av spårgående maskiner till nya lösningar för bana, el, signal, tele och kanalisation.
Första spadtaget på Ostlänken
På platsen där Ostlänkens första brostöd ska byggas sattes spadarna i marken och skapade svensk järnvägshistoria.
Haverikommissionens rapport från Iggesund klar
Ett SJ-tåg på väg mellan Stockholm och Sundsvall spårade ur 7 augusti 2024 efter ett kraftigt regnväder. Tåget var på väg från Stockholm till Sundsvall med 120 passagerare ombord. Tre personer skadades lindrigt. Nu är Haverikommissionens rapport klar.
SJ-tåg spårade ur i Norge – lokförare död
Kort efter klockan 14 torsdagen den 25 oktober 2024 larmades räddningstjänsten om ett urspårat tåg mellan Bjerka och Mo i Rana i Norge. Ett SJ-tåg mellan Trondheim och Bodö i Norge hade spårat ur efter att ha träffats av ett stenras.
Smartare underhåll kan minska förseningar i Mälardalen
405 000 förseningsminuter årligen – det är vad tågresenärerna i Mälartågssystemet* drabbas av till följd av incidenter i järnvägens infrastruktur. MTR presenterar nu förslag på hur man skulle kunna förbättra den och få ner förseningsminuterna efter att ha analyserat de vanligaste felen.
Snälltåget kör Köpenhamn–Stockholm varje dag
Snälltåget kommer att köra Stockholm–Köpenhamn alla dagar i veckan, även under vintern. Planen var ursprungligen att endast köra torsdag–söndag under vinterhalvåret.
WSP anpassar Luleå bangård
WSP vinner ytterligare ett projekt knutet till Norrbotniabanan och får uppdraget av Trafikverket att utveckla Luleå C. Projektet möjliggör den framtida anslutningen till Norrbotniabanan, men är också av stor vikt i Luleås utveckling som en central knutpunkt för såväl transporter från norr och i öst-västlig riktning, som för den lokala och regionala persontrafiken.