Annons:
1409 utvecklas
Sträckorder till lokförare, förfinat underlag för eco-drivning och telefonnummer till kundtjänst för tågresenärer. Tydal Systems avslöjade flera nyheter på 1409-dagen i Västerås häromveckan.
Tre med vinst och fem med förlust
Det gick riktigt bra för SJ. MTR Express lyckades efter nästan tio år vända förlust till vinst. Snälltåget gick allra bäst. Kommersiell tågtrafik lönar sig. Men för alla företag som bedrev upphandlad trafik slutade 2023 med svidande förluster.
Regeringen tyst om nya nattåg
Regeringen har ännu inte tagit ställning till frågan om inköp av nya lok och vagnar för den upphandlade nattågstrafiken i Sverige. Men Trafikverket tror fortfarande på leverans av nya fordon 2025-2026.
Strid om banavgifterna
Transportstyrelsen kräver att Trafikverket höjer banavgifterna. Regeringen har nyligen beslutat om återbetalning av 1,37 miljarder kronor i banavgifter.
SHK utreder spårvagnsolyckan
Statens Haverikommission har beslutat att utreda orsaken till spårvagnsolyckan i centrala Göteborg natten till midsommarafton eftersom den kunde lett till många fler skadade eller omkomna.
Senaste nytt
Nytt försök upphandla nattåg
Trafikverket gör ett nytt försök att upphandla nya lok och vagnar för nattågstrafiken mellan Stockholm och Norrland. Trots kritiken mot vagnar med kontinental profil värderas smala vagnar högre än breda vagnar.
Storförlust för Hector Rail
Nettoomsättningen minskade marginellt men förlusterna ökade kraftigt. Hector Rail har ekonomiska problem i både i Sverige och i Tyskland.
BLS Rail i rekonstruktion
BLS Rail som bedriver godstågstrafik och uthyrning av lok har stora ekonomiska problem. Bolaget har nyligen beviljats företagsrekonstruktion av Alingsås tingsrätt.
Debatt & krönikor
Sverige behöver lasarettståg
Kriget i Ukraina har visat på behovet av att snabbt kunna evakuera ett stort antal skadade människor från en del av landet till andra mindre utsatta delar. För att åstadkomma detta bör ett antal lasarettståg inrättats. Det skriver Gunnar Tufveson och Jan Enskog i ett debattinlägg.
Ökad mognad i branschen 2023
Som resenär och bevakare av järnvägen i flera decennier så känns det som 2023 har varit ett tydligt steg mot en mer samlad bransch. En ökad mognad i att det finns områden där man konkurrerar och områden där man måste samarbeta. Det skriver Jonas Friberg, ordförande i Resenärerna, i en krönika.
Utan satsningar på järnvägen kommer inte Sverige att nå klimatmålen
Regeringen behöver inkludera investeringar i järnvägen i sin klimatpolitiska handlingsplan. Det skriver Björn Asplund och Anne Geitmann, Swedtrain.
Platsannonser
No Results Found
The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.
Annons:
Annons:
Aktuella teman
Corona bromsar utbildningar
Coronapandemin sätter käppar i hjulen för många av Sveriges blivande lokförare. SJ och MTR har stoppat arbetsplatspraktiken för lokförareleverna och många elever är oroliga. Men Green Cargo, Hector Rail och SJ Götalandståg tar fortfarande emot praktikanter.
Nästa steg i kollektivtrafikens rationalisering
Nu har vi haft upphandlad tågtrafik i drygt 30 år och effekten börjar avta. Det är dags för nästa steg. Det menar Jonas Friberg, ordförande i Resenärerna.




